Liikelahja on organisaation antama lahja asiakkaille, potentiaalisille asiakkaille, työntekijöille tai yhteistyökumppaneille. Lahjan tarkoituksena voi olla osoittaa kiitollisuutta tehdystä työstä, vahvistaa ja ylläpitää olemassa olevaa liikesuhdetta tai viestiä yrityskulttuurista. Lahjaa valittaessa kannattaa miettiä laatua ei määrää. Yrityslahjat voivat olla esimerkiksi personoituja tuotteita, herkkukoreja tai vaikkapa lahjakortteja. Käytäntö on vakiintunut varsinkin jouluna annettaviin liikelahjoihin, mutta niitä annetaan myös pitkin vuotta joko koko yrityksen henkilöstölle tai yksittäiselle henkilölle kiitoksena onnistumisesta tai merkkipäivän johdosta. Liikelahjoja valittaessa kannattaa tehdä tutkimustyötä mitä lahjalla halutaan viestiä ja mille kohderyhmälle lahja ollaan antamassa, jotta saavutetaan molempia osapuolia miellyttävä kokonaisuus. Ymmärtämällä vastaanottajan asenteita, odotuksia ja kokemuksia voidaan maksimoida kokemus lahjansaajalle ja edistää lahjojen kautta yrityksen tavoitteita.
Kenelle Liikelahjoja annetaan?
Työntekijät
Tyytyväiset työntekijät ovat yrityksen avain menestykseen. Panostamalla työntekijöihin, antamalla kiitosta ja tunnustusta osaamisesta saat motivoitua henkilökuntaa ja lisäät pysyvyyttä – näin säästät myös uusien työntekijöiden rekrytointi kustannuksissa.
Asiakkaat
Liiketoiminta perustuu liikesuhteisiin eli ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Työtä tehdään mielellään sellaisten ihmisten kanssa, jonka he tuntevat, luottavat ja arvostavat. Liikelahjan kautta osoitat arvostavasi kyseistä suhdetta ja samalla syvennät asiakkaan mielikuvaa yrityksestä myös henkilökohtaisella tasolla. Vanhojen asiakkaitten lisäksi kannattaa miettiä myös uusia potentiaalisia asiakkaita: lahjan kautta annettu ensivaikutelma erottuu usein edukseen ja voi avata uusia ovia pitkiin ja menestyksekkäisiin liikesuhteisiin.
Yhteistyökumppanit
Työntekijöiden ja asiakkaitten lisäksi yrityksissä tehdään yhteistyötä monien eritoimijoiden kanssa, heitä voi olla tavarantoimittajista – paikallisiin yhdistyksiin ja näiden toimijoiden kanssa tehdyt sopimukset voivat olla avainasemassa yrityksen toiminnan kannalta. Palveluita tuotetaan nykysyin usein ulkoisten toimijoiden kautta, mikä johtaa tarpeeseen saada informaatiota myös yrityksen ulkopuolisesta toiminnasta. Toimiva yhteistyö lähtee avoimesta ja jatkuvasta keskustelusta, jota voit helposti vahvistaa liikelahjan avulla.
Rakenna, ylläpidä ja vahvista liikesuhteita
Liikesuhteet alkavat bränditietoisuudesta ja tähän voidaan vaikuttaa mainoslahjoilla, jotka eroavat liikelahjoista siten, että niissä halutaan tuoda esille enemmänkin yrityksen nimeä tai logoa. Mainoslahjat ovat monesti myös liikelahjoja edullisempia tuotteita ja vähemmän henkilökohtaisia.
Alkaneen yhteistyön jälkeen molemmat osapuolet ovat tuttuja, jolloin liikelahjaa ei ole välttämätöntä brändätä. Liikelahjat on hyvä valita juuri kyseisen vastaanottajan tarpeitten mukaan ja lahja on tärkeää pitää henkilökohtaisena. Hyvänä lisänä lahjaan on käsin kirjoitettu, nimellä varustettu kirje.
Liikelahjoilla pyritään usein ylläpitämään ja vahvistamaan alkanutta liikesuhdetta. Tämä koskee niin yrityksen omia työntekijöitä, kuin asiakkaita. Osoittamalla arvostavasi yrityksesi sidosryhmiä parannat koko yrityksesi toimintaa niin taloudellisesti kuin tunnettavuuden kautta. Vaikka monet tekijät vaikuttavat siihen miksi asiakas tai työntekijä valitsee sinut liikekumppanuuteen, niin tärkein lähtee yleensä heidän tunteistaan ja mielikuvastaan. Vahva ja pitkäkestoinen liikesuhde rakentuu luottamuksen ja aktiivisen yhteydenpidon ympärille. Tätä pystyt edistämään näppärästi liikelahjoilla, jotka muistuttavat pitkänkin ajan jälkeen antajastaan.
Tilaa ilmainen liikelahjakonsultointi!
Lähetä meille viestiä alta löytyvän yhteydenottolomakkeen kautta tai katso muut yhteystiedot tästä. Vastaamme kysymyksiin nopeasti ja autamme sinua löytämään parhaan mahdollisen liikelahjan.